ďťż

silnik zeby cos powalczyc w klasie... ;)

onlyifyouwant

Sprawa jest taka... rajdami i kjsami i imprezami tego pokroju interesuje sie od bardzo dawna, ostatnio nawet udalo sie wystrtowac w paru imprezach jako kierowca jak i jako pilot ale dobrym poczciwym maluszkiem...( około 40km ) narazie skladam swojego "sruta" do rajdow, wybór padł z zamiłowania do tego samochodu i jest w wedlug mnie najlepszej klasie jezeli chodzi o walke ( do 903 ccm ) ale...

traktuje to jak mały trening oraz zdoibycie doswiadczenia przed tym co chce zrobic w przyszlosci...

Mam nadzieje ze wszystko dobrze pojdzie i zaczne skladac garbusa do rajdow, kjsów itp... stad moje pytanie

Jak widzicie sprawe silnikowa? jaka pojmnosc?

klasy wygladaja tak:
1 do 903ccm
2 od 903ccm do 1400ccm
3 od 1400ccm do 1600ccm
4 od 1600ccm do 2000ccm
5 od 2000ccm i wyzej
i klasa historyczna bez wzgledu na pojemnosc

Pasowałoby żeby ciągnął ładnie od dołu i fajnie zamiatał tyłkiem kjsy maja to do siebie ze często są to pacholkolandie ale zdarzaja sie np superspinty czy wyscigi gdzie jest kawałek górki i fajne zakręty. Jak wygląda podłubania coś w skrzyni aby koło zewnętrzne w zakręcie kręciło się z taka samą prędkością jak wewnętrzne ( szpera ) . Ja myslałem o mocnym 1600, który fajnie by ciągnol od dołu... wiec pewnie i krótka skrzynia? Narazie są to rozważania ale mam nadzieje że mnie jakoś nakierujecie i poznam Wasze zdanie na ten temat. Sprawa może i odległa ale... powoli jakies graty można zbierać i ukierunkowac sie co do danej opcji. Silniki maluchowskie juz dosyc dobrze poznałem jezeli chodzio podniesienie mocy i osiagow teraz czas na garbusowe


nikt nie podyskutuje?
Fajny temat. Jeśli chodzi o konfiguracje głowic pod kątem planowanej charakterystyki i generalnie doświadczenie praktyczne z silnikami sportowymi, to tu najpewniej największą wiedzą dysponuje Marcin (GabiCar) i Tomek(Tyka) i Grześ(bestya).

Niestety nie mam dziś czasu na dłuższe wywody, ale moim zdaniem zawsze warto iść w pojemność jeśli sprzęt miałby być 'competitive'
w obrębie klasy. To pojemność (stroker) z niezbyt ostrym rozrządem z reguły daje moment od dołu i zapewni trwałość konstrukcji.
Jeśli można, to warto uturbiać. Ale jeśli chcesz walczyć w 'do 1600', to też jest kilka ścieżek. Bardzo mocne 1600 zbudował Johannes Persson w Szwecji.
Jak znasz angielski to polecam przeczytać ten topik w całości:
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html
Dobrym przykładem rajdowego 1600 zwłaszcza do klasy historycznej byłby
Porsche Salzburg 1302:
http://www.rallybugs.com/7172salzburg.htm

http://www.feine-cabrios.info/cms/front_content.php?client=1&lang=3&idcat=27&idart=81&m=&s=&mylinkid=144

http://www.1302super.com/page35.html

http://thesalzburgrallyebeetle.blogspot.com/

Pozdrawiam i Powodzenia! Dawaj znać co i jak w temacie
turba chcialbym uniknac wtedy mnozy sie pojemnosc silnika przez wspolczynnik 1,7 lub 1,5 w zaleznosci od zaplonu i wtedy wychodzi klasa...

chetnie poczytam artykuly ang cos ogarniam nie ma problemu,

W sumie mozna by pomyslec o mocnym 1,9 ... startuje u nas chlopak Fiatem 125p z silnikim 2.0 od Fiata Mirofiori i daje rade
Trzeba napewno pomyslec nad dobrym chlodzeniem oleju... bo przez krotki czas ale dosyc dobrze silnik dostaje po dupce... potem dojazdowki i znowu ogien.

Ale... baze pod 1.6 mam u siebie w Garbie. Trudno uzyskac 100km z 1,6? jak wyglada planowanie glowic w Garbie ?

A co myslicie o budzie? 1302, 1303 czy moze normalnie na rurowisku? temat dosyc szeroki...

Kiedys z Tyka gadalem cos o KJS-ach i o Garbach i mowa byla o jakims 1,2 na turbie?


Zeby wygrywac z kazdym praktycznie - 1303 z typ1/typ4, ale to kosmiczne pieniadze.

Zeby wygrywac z gorszymi kierowcami w lepszych autach - kazdy model (choc z IRS najlatwiej) i na pewno warto zostac w klasie 1.6... w zasadzie nie ma innej opcji, niz wzorowac sie na VW Porsche Salzburgu i da sie to zrobic wzglednie tanio, tyle ze o mocy 100KM trzeba zapomniec ze wzgledow finansowo-wytrzymalosciowych...

1.6 przygotowany do KJS wyglada tak:

Blok - zaden problem (na pewno inaczej, niz w PS).

Uklad olejowy - zaden problem (na pewno inaczej, niz w PS).

Chlodzenie - zaden problem.

Glowice - zaden problem.

Rozrzad - zaden problem (na pewno inaczej, niz w PS).

Wal - zaden problem.

Korby - problem (raczej inaczej, niz w PS).

Tloki - zaden problem.

Zamach - zaden problem.

Zasilanie - zaden problem.

Wydech - zaden problem.

Silnik tego typu musi miec piorunujaca reakcje na gaz, wiec podstawy to:

- bardzo lekki uklad korbowo-tlokowy, zamach
- ogromny wrecz dolot od filtra powietrza do zaworu
- bardzo agresywny walek (VZ z Engla sie tu nadaja z zamiennikow gotowych)
- ciasny wydech, ktory utrzyma w kazdym momencie cisnienie
- efekt uderzenia tloka z pozytywnym odsadzeniem jest optymalny, choc to znaczaco podnosi koszty i obniza zywotnosc

Skrzynia std 1.2 w bdb stanie na ogol przezyje kilkanascie startow, polosie std tez, wiec tu tragedii nie ma...

Nie wiem, jak teraz stawka wyglada, ale ja bym sie zastanowil tez nad zrobieniem naprawde mocnego 1.3AB ala PS
To tez zalezy gdzie patrzysz jaka jest stawka... ja patrzac na Podkarpacie nie jest zle... fajnie jest z kims powalczyc a jeszcze fajniej kogos objechac w nowszym samochodzie...

I teraz tak, skrzynie to nawet dwie pasuje miec... KJS-y kreciolki mysle o krotkiej, szybki start, nawrot, stasrt itp

Supersprinty wyscigi drogowe amatorskiej... hmn długa?
np tego typu?
http://www.youtube.com/watch?v=edYHTuC04g0
czy tez dalej krotka?
na krotkiej skrzyni z dobrym 1,6 ile bedzie max predkosc?
w sumie raczej wazniejsze bedzie przyspieszenie niz max prekosc
1,3 AB ? tez jest wyjscie... i walczymy z CC , SC , Peugoty 106 i tego typu...
dobrze porobione CC i SC maja gdzies w garnicach okolo 60/65 km

Swoja droga nigdy nie widzialem Garbusa na kjs-ie czy tego typu imprezie a troche ich zjechalem jedyne co znalazlem w Polsce to to

http://www.youtube.com/watch?v=_A_LTypMCnc

tylko ze u nas praktycznie kjs-ow szutrowych nie ma :/ pare imprez w zimie tylko.

jezeli chodzi o chlodzenie to miedzy innymi ta przeorbka?
http://www.rallybugs.com/2001harrach.htm
co ona daje? w czym pomaga?

Gabi-Car powiedz co masz na mysli mowiac wzglednie tanio
Skrzynia krotka zdecydowanie, realnie 160km/h bedzie w stanie pojechac... musi wytarczyc.

1.3AB a 1.6 to bedzie max 10KM roznicy, wiec warto o tym pomyslec, choc analiza przeciwnikow jest tu decydujaca...

Chlodnica zewnetrzna wbudowana w zderzak tylko i wylacznie wchodzi w gre w przypadku typ1... po pierwsze ze wzgledu na jakosc chlodzenia, po drugie z uwagi na brak dodatkowej masy w postaci wentylatora, po trzecie z uwagi na krok w strone korzystniejszego rozkladu masy...

Garbusow nie ma, gdyz naprawde ciezko garbem jezdzic, ale jak sie szybkiego garba zbuduje i opanuje, to jest rewelacja.

Obudowe wiatraka mozna uzyc spokojnie seryjna bez DogHouse po prostu.

Wzglednie tanio to znaczy, ze taki silnik na nowym bloku bedzie kosztowal mniej, niz porzadny 1776ccm, a to juz plus

Jak tak szybko przeliczylem opcje 1.6, to nie doszedlem do 10k zl za komplet czesci gotowych do skladania, a liczylem takie podzespoly, zeby moc max 80-85KM osiagana byla na pewno ponad 6k obr/min. Moim zdaniem tragedii nie ma...
wada boxera to OHV
zaleta mala masa wirujaca ,nisko polozony srodek ciezkosci.
do KJSow raczej bym poszedl w moment nie w moc ( zreszta moment generuje moc ) czyli stroker ( 77x84 , tyle ze nikt nie robi niskich tlokow 77 )
ew tloki cylindry od 1500 i wal 74.
do tego duze sprezanie, duze zawory duze gazniki, i jak juz to bedzie stroker, to walek FK z jakims kątem 290-300, i klawierki 1.4:1
VZty nie maja zbyt dlugiej zywotnosci przez tą stromą rampe, choc namietnie stosowane w dune buggies ( moze one są pochodną KJSow ? )

Fajny temat. Jeśli chodzi o konfiguracje głowic pod kątem planowanej charakterystyki i generalnie doświadczenie praktyczne z silnikami sportowymi, to tu najpewniej największą wiedzą dysponuje Marcin (GabiCar) i Tomek(Tyka) i Grześ(bestya).


BTW to jakies pomowienie, to ze zlozylem kilka cieknacych silnikow o niczym nie swiadczy.
Moim zdaniem nie da tez sie obejsc bez dodatkowej misy olejowej

wada boxera to OHV
zaleta mala masa wirujaca ,nisko polozony srodek ciezkosci.
do KJSow raczej bym poszedl w moment nie w moc ( zreszta moment generuje moc ) czyli stroker ( 77x84 , tyle ze nikt nie robi niskich tlokow 77 )
ew tloki cylindry od 1500 i wal 74.
do tego duze sprezanie, duze zawory duze gazniki, i jak juz to bedzie stroker, to walek FK z jakims kątem 290-300, i klawierki 1.4:1
VZty nie maja zbyt dlugiej zywotnosci przez tą stromą rampe, choc namietnie stosowane w dune buggies ( moze one są pochodną KJSow ? )


To na inne zabawy by sie nadawalo. Pod KJS musi byc max 1.6, wyzej na pewno garb nie bedzie konkurencyjny przy normalnym budzecie

Z gotowcow, walek VZ-25 jest najblizszy temu, co bedzie potrzebne, a jego zapedy do samodestrukcji musza byc wliczone w koszty. Szklanki tylko i wylacznie z najwyzszej polki od Uda albo Wieska przy takich obciazeniach rozrzadu... mozna dolozyc 400E do interesu i zamowic walek bedacy dokladna kopia PS u Schleichera albo Schricka - to jedyna inna opcja.

Lysy, uklad olejowy juz masz wczesniej rozpatrzony Wlasnie z dodatkowa miska zamiast suchego ukladu, zeby obnizyc koszt...
Wiem wiem. Do rajdow sucha miska byla by naprawde super (min zaletami wplynie dodatkowo na obnizenie temp.) Ale oczywiscie o chociaz by dodatkowej nie mozna zapominac w kalkulacji a ten walek PS jest porownywalny doo czegos? Zakladam ze byl on jednak projektowany do prawie seryjnego wydechu
a moze tak wbx? 1,9... na dwoch ganizkach ? i pasowaloby jakis walek pewnie zolozyc, duza i wydajna chlodnice zamontowac...

a moze tak wbx? 1,9... na dwoch ganizkach ? i pasowaloby jakis walek pewnie zolozyc, duza i wydajna chlodnice zamontowac...

W kwesti WBX a Garbus w KJS...

Prosty test.

Poloz kompletny typ1 na palecie A.

Poloz kompletny WBX (przygotowany do garba) na palecie B.

Zwaz palety A i B.

Wynik roznicy mas, jaki uzyskasz powie sam za siebie i doprowadzi Cie do wniosku:

Przygotowanie auta bedzie wymagalo nieproporcjonalnie wiekszych nakladow, zeby prowadzilo sie ono dostatecznie dobrze, a mozliwosci auta tych dodatkowych kosztow nie zrekompensuja.
mam rozumiec ze po zalozeniu nawet serii wbx-a do garba nie bedzie to skrecac za dobrze?

a moze tak wbx? 1,9... na dwoch ganizkach ? i pasowaloby jakis walek pewnie zolozyc, duza i wydajna chlodnice zamontowac...

W kwesti WBX a Garbus w KJS...

Prosty test.

Poloz kompletny typ1 na palecie A.

Poloz kompletny WBX (przygotowany do garba) na palecie B.

Zwaz palety A i B.

Wynik roznicy mas, jaki uzyskasz powie sam za siebie i doprowadzi Cie do wniosku:

Przygotowanie auta bedzie wymagalo nieproporcjonalnie wiekszych nakladow, zeby prowadzilo sie ono dostatecznie dobrze, a mozliwosci auta tych dodatkowych kosztow nie zrekompensuja.

róznica w wadze jest az tak duza ?? jestem skłonny stwierdzić, że WBX bedzie lzejszy niż typ1 zz oblachowaniem wiatrakiem itp.
http://www.youtube.com/watch?v=msic--8sTAc

http://www.youtube.com/watch?v=mkaB14HV4AU&feature=relmfu
Ty masz 2 litry, ja mam 2 litry. Ty masz WBX ja mam typ1 - sprobujemy sie?
Udowodnie Ci ze gabi-car ma racje
Niestety WBX jest sporo cięższy. same głowice ważą dużo wiecej jak garbowe. Blok jest "bardziej aluminiowy" dużo cięższy jak garbowy AS41 (myslę że minimum to 5-8kg rożnicy w samym bloku). Do tego dochodzi płyn chłodzący którego bedziesz miał minimum 7-10 litrów.
koło zamachowe jest poro cięższe, korbowody jak i sam wał. do tego pompa wody, stalowe rury wody, etc...
myślę, że różnicy dwóch gotowych silników typ 1 i QBX będzie minimum 25kg.
kiedys wazylem moj silnik z ciekawosci z calym osprzetem tyle, ze z obudowa wentylatora laminowana. Wyszlo 74 kg - chyba calkiem przyzwoicie

Ty masz 2 litry, ja mam 2 litry. Ty masz WBX ja mam typ1 - sprobujemy sie?
Udowodnie Ci ze gabi-car ma racje


Chętnie ale ja swoim wyjade hmm jak dobrze pójdzie może latem przyszłego roku.. muszę się za niego wziąć bo stoi juz 4 lata
Jutro po 2 latach zaworze silnik do zrobienia....
Copyright (c) 2009 onlyifyouwant | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.